Zullen games op tablets ooit een concurrent worden van consoles?

In een recente Google Admob enquete, 84% van de tablet eigenaren gaven als antwoord dat ze het meeste met gamen bezig waren wanneer ze aan hun tablet zaten. Er zijn nu 25 Electronic Arts games uitgebracht voor de iPad, drie hiervan zijn SimCity Deluxe, Command and Conquer: Red Alert, en zelfs Dead Space. Aangezien deze spellen wat meer bieden dan de gemiddelde “casual” games en game apps, is de vraag nu ‘Kan gamen op de tablet een stap verder genomen gaan; zullen tablets ooit net zo goed worden als consoles, of misschien zelfs beter?’

iPad games als deze, en anderen als de veel gehypede Infinity Blade van Epic Games (€4,99 in de App Store), hebben Nintendo directeur Satoru Iwata laten schrikken. Hij heeft ruim gesproken over dit onderwerp tijdens de 2011 Game Developers Conference, waar hij zei, “Ik heb het gevoel dat onze business zich op aan het splitsen is op een manier waarbij wij als werkgever niet zeker zijn dat wij onze werknemers een garantie kunnen geven op hun werk bij ons.”

Iwata sprak ook over de prijzen van spellen welke ontspoord lijken. Waar consumenten ooit €30,- en meer betaalden voor een volledig spel, kunnen ze nu de volledige versie van Dead Space voor de iPad 2 voor slechts €7,99 aanschaffen, en C&C Red Alert voor slechts €3,99, en deze vallen aan de hoge kant van het prijzenspectrum van tablet games. Vele spellen kosten minder dan €2,-, alhoewel deze vaak niet zo uitgebreid en diepgaand zijn als hun hoger geprijsde concurrenten.

Er is veel speculatie geweest over het concurreren met consoles — maar het gebrek aan fysieke knoppen, een kleiner scherm en matige geluidskwaliteit zullen wellicht als te grote hindernissen worden ondervonden om deze te overwinnen.

Performance neemt toe
Als we het hebben over gaming performance, werken de huidige generatie dual-core Tegra 2 CPUs en respectievelijke GPUs welke in vele tablets zitten goed voor tablet games die tot nu toe zijn uitgebracht. En de toekomst zit er rooskleurig uit. Volgens NVIDIA zullen toekomstige tablets uitgerust worden met chips die tot wel 100 maal sneller zijn dan de huidige Tegra 2 snelheden.

Nick Stam, Technical Marketing Director bij NVIDIA, liet doorschijnen dat tegen 2014, project “Stark” niet alleen de Tegra 2 voorbij zal zijn in performance, maar dat deze ook ontworpen zal zijn om meer in-depth games te draaien… ervan uitgaande dat de games en fysieke tablet attributen ook aanwezig zijn om hier gebruik van te maken. Hij voegde ook toe dat het belangrijk zal zijn voor de toekomstige super-powered chips om onderdelen die niet nodig zijn uit te kunnen schakelen om zo de accu te besparen.

Er is veel om te overwegen bij het verhogen van de performance van een geheel mobiel apparaat en het klaar te maken voor gaming, maar Stam zegt dat voor zover de toekomstige NVIDIA tablet chips gaan, “Elke generatie zal meer en meer graphische effecten en realisme brengen… het gaat erom hoe we algoritmes efficienter kunnen gebruiken — shaduw effecten, physica, etcetera. Ik denk dat er geweldig ogende games aan zullen komen.”

Beperkingen in de vorm
Maar zijn tablets er klaar voor om consoles in te halen? We kunnen misschien wel graphics krijgen vergelijkbaar met console kwaliteit, maar Stam benadrukt de problemen die aanwezig zijn in de vorm van de tablets. Hij zegt dat tablets “niet eens in de buurt kunnen komen van consoles” door het kleine scherm en gebrek aan een fysieke controller. Later zei hij dat het scherm simpelweg te klein is voor MMO-type games, en dat het beste voor deze situaties het aansluiten van een externe monitor is. Hij voorspelde wel dat toekomstige tablets voorzien zullen zijn van draadloos HDMI en fabrikanten hun eigen controllers zullen uitbrengen welke samen met de tablet of los verkocht zullen worden.

Tony Bartel, directeur van videogame retailer Gamestop, is het eens met Stam over de noodzaak van een aparte controller. “Als we met onze partners en OEMs kunnen samenwerken en ze komen met een geweldige tablet welke een prachtige gaming ervaring kan bieden, en koppelen deze met een Bluetooth controller, dan is er geen noodzaak om dit zelf te ontwerpen,” vertelde Bartel in een interview met CNBC. Later voegde hij toe, “als we er geen kunnen vinden welke geweldig is voor gamen, dan zullen we er zelf een maken.”

Misschien kunnen tablets werken met wat ze hebben om een andere gaming ervaring te geven, zoals de ingebouwde camera gebruiken voor augmented reality games, of een soort van ingebouwde controller anders dan de on-screen controllers. Aangezien een controller zo verworven zit in de gaming cultuur, zal afwijken van dit pad de grote getalen gamers niet aanspreken.

Verschillende gaming experience
Kevin Nolan, onderdirecteur van User Experience Strategies van de technologisch onderzoeks- en consultancyorganisatie Strategy Analytics, gaf zijn mening over de wedstrijd tussen tablets en consoles/PCs.

“We zien tablets als aparte producten – ze bedienen dezelfde algemene behoeften als PCs, maar de omgeving waarin ze gebruikt worden is behoorlijk verschillend,” vertelde hij. Later meldde hij dat na uitgebreid onderzoek over dit onderwerp, hij ontdekte dat tablets enkel gebruikt worden als een “toevoeging” op PC en console gaming in plaats van een “vervanger” voor deze. Kijkend naar de toekomst, zei Nolan dat “tablets de consument een totaal verschillende gaming experience bieden ten opzichte van consoles” vanwege de verschillen in hardware en inherente gebruikers ervaring.

Ongeacht welke nieuwe gaming implementaties tablet fabrikanten zullen verzinnen, ze zullen innovatieve en frisse ideeen om zelfs in de buurt te komen van rivaliserende consoles en PC’s. Nolan is het hier mee eens, en zegt dat ze “geconfronteerd worden met de uitdaging om nieuwe digitale routes te maken naar de markt zonder hun traditionele verdienmodellen te vernietigen.”

 

Dit bericht was geplaatst in Overige. Bookmark de permalink.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *